Hvert eneste år gjøres de samme feilene av russ som bygger om kjøretøyene sine. Her er de vanligste feilene som trafikkstasjonene ser hver vår. Dersom dere sørger for å unngå alle feilene under, er det større sjanse for at dere får godkjent den ombygde bilen eller bussen deres.
Feil 1. Tette igjen nødutganger
Foto: Knut Opeide,Statens vegvesen
Det er strenge krav til nødutganger på buss. Hvert år ser vi at folie, maling eller nybygde konstruksjoner stenger for dører, vinduer og takluker som skal være åpne nødutganger. Kartlegg alle nødutgangene i kjøretøyet deres (antallet står oppgitt i vognkortet), og sørg for å ha satt dere inn i hvilke krav som stilles.
Feil 2. Bruk av treverk ved godkjente sitteplasser
Det skal ikke brukes treverk ved godkjente sitteplasser. Andre materialer som ikke er tillatt i dette området er plexiglass og glassbyggersten. Grunnen til dette, er at disse materialene vil splintre seg ved en kollisjon, og kan forårsake store skader på passasjerene.
Feil 3. Endring av seter og seteinnfesting
Foto: Knut Opeide,Statens vegvesen
Seter som endres blir ofte ikke festet godt nok. Det stilles høye krav til innfestingen av seter, det holder ikke å feste de i gulvet på bilen eller bussen, de må festes i forsterket gulv eller i bærende konstruksjoner. Sett dere inn i kravene som gjelder ved å klikke på punktet "seter og seteinnfesting" i venstremenyen.
Feil 4. Bruk av brannfarlige tekstiler
De fineste tekstilene er ikke alltid de mest brannsikre. Bruk av brannfarlige tekstiler er en vanlig feil som kan føre til kjøreforbud. Les mer om hvordan dere kan unngå dette ved å trykke på "tekstiler og materialer" i menyen.
Feil 5. Bar og annet interiør
Foto: Knut Opeide,Statens vegvesen
Alt av interiør må være veldig solid bygget og godt festet til kjøretøyet. Det kreves mye for å få det godkjent. Det er ofte ikke solid nok, sitter ikke godt nok fast, eller tar sikten vekk fra fører fordi det er for stort. Les nøye hva som kreves ved bygging av bar under punktet "bar og annet interiør" i venstremenyen.
Feil 6. Skarpe kanter og gjenstander
Alle skarpe kanter inne i kjøretøyet må avrundes eller polstres. Skarpe kanter og gjenstander kan føre til stor skade på passasjerene ved en kollisjon.